... det smarta spelet Peppy Pals! Rosie Linder tröttnade på att döttrarnas datorspel så ofta om kläder och smink. Istället skapade hon ett eget spel, med empati och antimobbning som syfte. Det har fått lovord som "något av det mest innovativa spel som gjorts i Sverige under senare år". Säg hej till veckans peppmorsa! Berätta om när och hur idén till Peppy Pals föddes! – Mina tjejer älskade datorspel och jag började engagera mig i deras spelande istället för att rata dataspelandet. Men snart upptäckte jag att utbudet av spel var könsstereotypt och att spelen ofta saknade ett djup. Som person och förälder har jag alltid varit intresserad av ”the other kind of smart”, alltså den emotionella intelligensen (EQ) och tyckt att det fokuseras för mycket på prestation och för lite på sociala färdigheter. – Jag plöjde alla böcker jag kunde komma åt om EQ och hittade även forskning som visade att EQ (empati, identifiera och uttrycka känslor, vänskap, konflikthantering etcetera) är något man kan och bör öva på hela livet. Det var då jag tänkte naivt, hur svårt kan det vara att spelifiera emotionell intelligens och på så sätt motverka mobbning? – Det var över tre år sedan och i april 2014 lanserade vi Peppy Pals. Hur gamla var dina barn då? – Åtta och elva år. Har du eller dina barn upplevt mobbning? – Faktum är att varken jag eller mina barn har upplevt mobbning, men jag har alltid blivit väldigt illa berörd och upprörd över att mobbning överhuvudtaget förekommer. Jag har däremot upplevt utanförskap emellanåt eftersom jag inte är född i Sverige. Hur var din syn på spel riktade mot barn innan döttrarna själva började spela? – Att spel engagerar och är ett väldigt kraftfullt medium har jag aldrig tvekat om. Spel är roligt och det är här för att stanna men det gäller att använda dess kraft och göra något vettigt av det. Har dina kids egna mobiler eller surfplattor? Har ni regler för dem? – Japp, det handlar om föräldraansvar när det gäller mobilanvändandet. Man skulle inte låta ens barn sitta framför TV i åtta timmar, så på samma sätt är det upp till en förälder att sätta gränser och att delta i användandet av mobiler och surfplattor. Vad var det som gjorde att du vågade satsa på spelutvecklandet? – Jag saknade själv ett lekfullt redskap som kunde inspirera till dialog med mina barn om känslor, vänskap och empati. Droppen kom när jag fick reda på statistik om mobbning: 60 000 barn och unga i Sverige är mobbade. Självmord är den vanligaste dödsorsaken bland unga, ofta till följd av mobbning. Vi pratar inte bara om mobbning på skolgården utan det handlar även om nätmobbning som är ett växande problem i världen. Hur gjorde du med finansieringen? – Spelutveckling är extremt resurskrävande och särskilt med de höga ambitioner som vi hade när det gäller kvalitet. Jag beställde en omvärldsanalys som bekräftade att spelifiera EQ var en unik idé. Baserat på omvärldsanalysen, en demo och mitt team bestående av spelutvecklarna Talawa Games lyckades vi få Innovationslån från Almi. Det var då mitt företag Eqidz grundades och fick vingar. Hur många nedladdningar har Peppy Pals haft hittills? – Vi har drygt 5000 nedladdningar och de flesta i Sverige. För att få fart på den internationella marknaden som är mer van vid gratisspel har vi precis lanserat en gratisversion som är tillgänglig i hela världen. Blev spelet som du trodde? – Absolut. Och responsen har varit över förväntan! Vi bestämde oss från början att inte stressa fram en produkt med lågt kvalitet och att involvera barnen i utvecklingen. Därför var vi ofta ute på förskolor och lät barn testa spelet. Vi hade även med oss psykologer som granskade konceptet. Talawa hade tidigare vunnit flera utmärkelser för sin kompetens inom spelutveckling och därför visste jag att spelet skulle uppskattas av både barn och vuxna. Hur mäter ni resultatet av spelet, mer än i antal nedladdningar? – Tack vare att vi vann Sveriges tuffaste entreprenörstävling och blev utvalda i inkubatorn Reach For Change får vi vägledning i bland annat hur man mäter ”social impact” och har satt upp mål. Vi har dessutom professor Annika Waern som just nu gör en studie på ett flertal förskolor där barnen får spela Peppy Pals medan de blir intervjuade och filmade. – Vi vet att spelet leder till att barnen börjar identifiera och prata känslor och att det skapas en dialog mellan vuxna och barn, men vi vill genom studien kunna mäta och ta lärdom. Används spelet i förskolor? – Ja, vi har fått flera mail från förskolor som använder Peppy Pals dagligen med stor behållning. Vi kommer att förstärka vår position i förskolevärlden genom att ge ut böcker baserade på spelets scenarion i höst. Om man är småbarnsmamma och får en företagsidé, vilka tips har du att ge då? Hur börjar man? Och hur orkar man? – Sverige är ett fantastiskt land att starta eget i och det finns hur mycket stöd som helst om man har ambitionen. För att du ska tas på allvar är mitt bästa tips att skriva en affärsplan. Orka gör man om man brinner för sin idé och gör något med passion. Beskriv ditt drömscenario för Peppy Pals framöver! – Vi vill skapa ett paket bestående av flera EQ produkter, både digitala och fysiska för att involvera alla sinnen. På så sätt vill vi skapa dialog mellan barn och vuxna och därmed säkerställa att ansvaret för att motverka mobbning delas mellan skola och hemmet. Vi vill äga varumärket EQ för barn i världen och bli en ny Toca Boca fast med spel som förändrar och berör både barn och vuxna. Rosie Linder Bor: Danderyd. Familj: Gift, har två barn. När jag inte utvecklar bästsäljande spelappar brukar jag: resa med familjen. Just nu längtar jag efter: Peppy Pals 2 som utspelas på en strand och lanseras i december. Mitt bästa pepptips till föräldrar med företagardrömmar: Bli en social entreprenör och gör något meningsfullt som bidrar till mänsklighet och samhällsnytta. Det är där den största tillfredsställelsen finns.